تاثیر دکور منزل بر روان افراد

تاثیر دکور منزل بر روان افراد

تاثیر دکور منزل بر روان افراد ؟ امروزه فضای خانه و طراحی آن یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر فرد است. و تاثیر دکوراسیون داخلی بر روحیه افراد به طور ملموس و علمی ثابت شده است. اغلب افراد به تغییر دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی می دهند زیرا تاثیر زیادی بر فضای خانه و همچنین افراد خانه دارد.

اهمیت و جایگاه طراحی داخلی در ایران

به گفته یکی از طراحان داخلی، طراحی خانه تا چند سال پیش در ایران جایی نداشت و مردم بدون اطلاع از اندازه، ابعاد و سایر عوامل، مبلمان منزل را خریداری می کردند. و در نهایت به نتیجه مطلوبی نرسیدند. اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اطلاعاتی که مردم در مورد طراحی و دکوراسیون در اینترنت به دست می آورند، این تفکر به کلی تغییر کرده است. در واقع مردم متوجه شده اند که تنها استفاده از وسایل لوکس و گران قیمت خانه را زیبا نمی کند. برعکس، ممکن است خانه را شلوغ تر نشان دهد.

پیشنهاد روز : برای خرید صندلی اپن آشپزخانه و خرید مبل ارزان به وب سایت صندلی اپن مراجعه کنید.

از آنجایی که طراحی داخلی با روانشناسی رنگ مرتبط است، می تواند به خوبی بر روحیه افراد تأثیر بگذارد.

عناصر در طراحی داخلی

برخلاف تصور اکثر مردم، طراحی داخلی فقط مبلمان و پرده نیست. دکوراسیون داخلی هنوز برای خیلی ها ناشناخته است و حتی نمی دانند که روندهای مختلفی دارد. از آنجایی که افراد در سال های اخیر نسبت به سال های گذشته متنوع تر شده اند، نیاز خود را به دکوراسیون بیشتر درک کرده اند.

ارتباط طراحی با سلیقه مردم

برخی از مردم فکر می کنند که طراحی داخلی نیاز به تخصص در تجمل و دکوراسیون دارد. در صورتی که امروزه کاربرد آن گسترده تر است و از اصول علمی و مهندسی پیروی می کند. برای طراحی و دکوراسیون آنچه باید مورد توجه قرار گیرد نیاز افراد با توجه به شخصیت، سن، علایق و سلیقه فردی است. در واقع طراحی داخلی باید به گونه ای ایجاد شود که محیطی متناسب با نیاز افراد ایجاد کند.

تاثیر دکوراسیون داخلی بر روحیه افراد
تاثیر دکوراسیون بر روحیه افراد و کارایی آنها را می توان مهم ترین عاملی دانست که آنها را مجبور به ایجاد تغییرات و هزینه در این زمینه می کند. هماهنگی رنگ ها، نورها، مبلمان، پرده ها، کاغذ دیواری ها، کفپوش ها و سایر تجهیزات صرف نظر از برند و کیفیت آنها می تواند تاثیرات زیادی بر روح و روان ما داشته باشد و کارایی و عملکرد ما را تغییر دهد.
نکته مهم دیگر شناخت ارگونومی بدن انسان و هماهنگی آن با طراحی داخلی است. یکی از وظایف یک دکوراتور طراحی عناصر بر اساس کاربری و ابعاد آنهاست. سایر موارد مورد علاقه در طراحی؛

روشنایی
راحتی
ویژگی های فضا
تابع
استفاده بهینه از فضا
بودجه

تغییر دکوراسیون هزینه یا نیاز اضافی است؟

برخی تصور می کنند طراحی و تغییر دکوراسیون مستلزم هزینه بالایی است، در حالی که اقدامی فنی برای بهبود فضا و مدیریت آن است. به گفته یکی از کارشناسان طراحی، افراد حتی می توانند رنگ دیوار را تغییر دهند، پرده ها را عوض کنند یا اشیا را تغییر دهند تا محیط خامنه ای را متحول کنند. البته این تغییرات مثبت درک درستی از رنگ، لطافت، ریتم و تعادل عناصر نیز دارد. همه اینها را باید با سلیقه مردم در نظر گرفت. وقتی طراحی بی اثر و با هزینه اضافی باشد بدون فکر انجام می شود. بنابراین طراحی با هزینه های گزاف همراه نیست و با هزینه کم می توان تغییرات بزرگی ایجاد کرد.

تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی از دو جهت می تواند تاثیرگذار باشد.

اثر طراحی در فضای مورد نظر

تاثیر طراحی بر افرادی که در آن فضا زندگی می کنند.

به جرات می توان گفت افرادی که زمان زیادی را صرف سبک دکوراسیون می کنند قطعا تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.

طراحی و دکوراسیون داخلی تاثیر کمی در درمان برخی بیماری ها دارد. افرادی که از افسردگی رنج می برند گاهی از پزشک یا اطرافیان خود می خواهند که در طراحی داخلی خانه تغییراتی ایجاد کنند. این یعنی ایجاد تغییراتی در رنگ و جنس وسایل داخل خانه و در نهایت هر یک می تواند تاثیر خاصی روی افراد بگذارد. مثلاً حسی که از فرفورژه حاصل می شود مصنوعی و سرد و سخت است در حالی که چوب حس طبیعی بودن را منتقل می کند.

ضرورت و اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی

ایجاد محیط مناسب یا تغییر دکوراسیون می تواند در درمان بیماری های کودکان بسیار موثر باشد. در واقع کودکانی که بیش فعال یا غیر فعال هستند به کمک این ایده فوق العاده تغییر زیادی کرده اند.

طراحی و دکوراسیون داخلی آنقدر جدی است که باید آن را از زوایای مختلف بررسی کرد. یک محیط با دو طرح متفاوت می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. با چیدمان صحیح خانه، هم والدین و هم فرزندان در محیطی با شرایط روحی و روانی مناسب رشد می کنند.

طراحی با رنگ های مناسب

یکی از مهم ترین زمینه ها در زمینه دکوراسیون داخلی، انتخاب رنگ در فضای مورد نظر است. برخی از رنگ ها خاصیت درمان بیماری های خاصی مانند افسردگی، فشار خون و غیره را دارند. به عنوان مثال استفاده از رنگ آبی در عناصر داخلی خانه باعث کاهش ضربان قلب و آرامش قلب می شود در حالی که رنگ قرمز ریتم را شدیدتر می کند. همچنین استفاده از این رنگ قرمز و زرد در غذا باعث افزایش اشتها می شود.

رنگ ها نیز نشان دهنده صفات هستند. به عنوان مثال رنگ آبی با سفید نشانه تمیزی است، به همین دلیل است که این رنگ عمدتا در فضاهای مرطوب مانند توالت و حمام استفاده می شود. بنابراین رنگ ها تاثیر زیادی بر کاربردی بودن فضا دارند.

نتیجه

طراحی دکوراسیون داخلی تاثیر زیادی بر عملکرد، روحیه و در نتیجه سلامت ما دارد و صرف هزینه در این راستا اسراف و هزینه اضافی نیست. علاوه بر این، طراحی داخلی به معنای استفاده از متریال و لوازم لوکس و برند نیست! طراحی دکوراسیون دانش استفاده از رنگ ها، نور لوازم جانبی و … است.

دیدگاه‌ها ۰

*
*