تاریخچه‌ مبل سلطنتی در ایران و جهان

تاریخچه‌ مبل سلطنتی در ایران و جهان

تاریخچه‌ مبل سلطنتی در ایران و جهان

تاریخچه‌ مبل سلطنتی در ایران و جهان ؟ امروزه مبلمان از واجبات هر خانه‌ است و برای استراحت کردن یا پذیرایی از میهمانان محسوب میشود. به طوری که در زمان چیدمان دکوراسیون داخلی، اولین وسیله‌ای که برای خرید آن اقدام میشود «مبل» است. اما باید اطلاع داشته باشید که اولین شکل ساخته شده از مبل‌ها با سبک سلطنتی بوده است. اما این مبل سلطنتی امروزه با دنیایی از تنوع در طرح، رنگ، سبک، تعداد و … که در بازار قابل مشاهده و خرید میباشد. در ابتدا به این شکل و خصوصیات نبوده‌؛ بلکه در طی مرور زمان شامل تغییر و تحولات بیشماری شده تا به این صورت درآمده است.

البته این نکته را فراموش نکنید که باستان شناسان در طی تحقیقات و حفاری‌ها متوجه شدند. در ابتدا افراد از صندلی‌هایی مربعی کوچک و نیمکت‌هایی بدون پشتی و دسته برای نشستن استفاده میکردند. سپس کم کم این صندلی‌ها به شکل مبل‌هایی با نشیمن عریض‌تر یا مستطیلی از جنس سفال و بعد از آن از جنس چوبی تولید شدند.

برای خرید مبل و صندلی اپن می توانید به وب سایت صندلی اپن شیک مراجعه کنید.

صندلی های اولیه

صندلی‌های سفالی به شکلی کاملا ابتدایی و متفاوت بوده‌اند و بعد از استفاده از استفاده چوب درختان بوده که این صندلی‌ها شکل بهتری گرفتند. از طرفی نکته حائز اهمیت درباره‌ی متریال استفاده شده برای این صندلی‌ها و مبل‌های ابتدایی که چوب است میباشد. زیرا امروزه نیز مبلمان سلطنتی و حتی دیگر مبلمان در سبک‌های دیگر از جمله: مبل کلاسیک، مبل مینیمال و … هم چوبی هستند. در نتیجه این مواد تا امروزه در سبک سلطنتی و اغلب مبلمان پایدار مانده است.

اولین سبک مبلمان

با وجود این که مبلمان سبک سلطنتی اولین مبلمان ساخته شده در جهان بوده‌اند (به شکل ابتدایی) و همچنین چوب جزء اولین متریال‌های آن بوده. اما این سبک و متریال نه تنها ارزش خود را از دست نداده. بلکه اصالت و قدمت آنها به ارزش قیمتشان افزوده است و امروزه در دنیا به عنوان گران قیمت ترین سبک و مواد شناخته میشوند.

علت نامگذاری مبلمان سلطنتی

در واقع باید بگوییم که اصلی‌ترین علت نامگذاری این سبک مبلمان به سلطنتی، نوع کاربرد آن یا افرادی که از این مبل استفاده میکردند است. زیرا مبل در زمان رومیان و مصریان باستان و در حدود ۱۵۰۰ سال پیش، فقط برای نشستن نجیب زادگان، پادشاهان و خاندان سلطنتی بوده و درون کاخ، قلعه و… که محل زندگی افراد مقام‌دار بوده مشاهده میشده. پس استفاده از مبل برای مردم عادی به هیچ عنوان ممکن نبوده است.

علل دیگر این موضوع، ساخت سخت و دشوار مبل سلطنتی با دست و همچنین ارزش بالای متریال و تزئینات زینتی میباشد. از آنجایی که کاربرد مبل تنها برای افراد ثروتمند و پادشاهان بوده. پس قطعا برای تزئین آن از سنگ و متریال بسیار گران قیمت و زینتی بکار میبردند. استادان و هنرمندان چیره دستی را برای حکاکی و ساخت آن به کار میگرفتند.

اولین مبل جهان

درست است که اولین مبل جهان از جنس سنگ و در دوره‌ی پارینه سنگی یافت شده. ولی مبل سلطنتی در شکل تکامل یافته تر و نزدیکتر به مبلمان اصلی در دوره‌ی مصر باستان مشاهده و استفاده میشده. که این مبلمان نیز تنها برای فراعنه و قدرتمندان بوده است.

در اینجا منظور از یک مبل تکامل یافته دقیقا مبل‌هایی با روکش بر روی چوب، نشیمن‌ها و پشتی‌های اسفنجی و راحت و همچنین خصوصیات هماهنگ با هر منطقه است.

عکس بالا نمونه‌ای از یک مبل تکامل یافته در مصر باستان است که با چوب و روکش اسفنجی در نشیمن ساخته شده. بر روی این پارچه و روکش اسفنجی از طرح‌های گلدوزی با نقش خدایان، پرندگان، هندسی و …مشاهده میشود.

البته که در آن زمان هنوز هم تعداد این مبل‌ها کم بوده و همچنان از مدل‌های ابتدایی استفاده میکردند. اما یک مبل راحت و نرم و استفاده از اسفنج و پارچه برای کاور مبل از اینجا آغاز شد.

مبل در دوران مصر باستان

در آن دوره (مصر باستان) مبلمانی که مصریان ساخته و استفاده میکردند به شکل حیوانات بودند و بر روی تاج مبل، تصویر خدایان حک میکردند. حتی این شباهت به حیوانات به طوری بوده که پایه‌ی مبل به شکل پنجه حیوانات طراحی میشده.

مبل‌های سلطنتی مصری در کنار تزئینات زینتی و ارزشمند، با چرم نیز تزئین میشدند. مدل‌هایی که برای قرار دادن در فضای باز ساخته میشدند همراه با سایه بان در بالای مبل بوده‌اند.

نقش روی مبلمان در گذشته

نقش حیوانات

در گذشته نقش الهام گرفته از حیوانات و بخصوص پرندگان جزء متداول‌ترین نقوش مبل و دیگر لوازم محسوب میشده. زیرا نقش حیوانات نماد قدرت، ابهت، سلطنت و نقش برخی حیوانات نماد ثروت و رزق و روزی زیاد بوده است. حیواناتی مثل گاو، شیر، مار، گرگ و … بسیار رایج بوده. زیرا گاو نماد رونق در کشاورزی، شیر نشانگر قدرت و غظمت، مار یا مارمولک نماد قدرت‌های ماورایی و فرازمین بوده و همچنین از طرح گرگر بخاطر ارتباط با عناطر طبیعی بکار میبردند.

نقش گل و گیاه

نقش گل‌ها و گیاهان مختلف هم از الگو‌هایی میباشد که بر روی اثار در گذشته بخصوص مبل‌ها و صندلی‌ها به وفور مشاهده شده که به منظور زیبایی بیشتر استفاده شده است. این نقش گل و گیاهان در ابتدا بر روی چوب با حکاکی و منبت‌کاری و به مرور زمان با اضافه شدن روکش پارچه‌ای بر روی مبل‌ها، با استفاده از هنر گلدوزی بر روی پارچه انجام شده است.

در تصویر بالا، یک نمونه از مبل در یونان باستان را با نقش گل‌ها و خطوط هلزونی و همچنین پایه‌هایی به شکل پنجه حیوانات (مانند مصر) مشاهده میکنید.

نقش گل‌های لیلیوم یا زنبق با نماد پاکیزگی و آراستگی، گل نیلوفر به معنی عشق، برگ و شاخه‌ها نیز نشانگر حیات و زندگی بودند.

نقش هندسی

نقش‌های هندسی بیشتری کاربرد را در دوره‌ی باستان و در هر نقطه از جهان داشتند. که البته امروزه نیز این نقش‌های هندسی به صورت تکامل یافته و امروزی در دکوراسیون داخلی و بر روی لوازم مشاهده میشود.

ای نقوش شامل موارد زیر میباشد:

  1. مربع
  2. مثلث
  3. دایره
  4. شش و هشت ضلعی
  5. خطوط منحنی و زیگزاگ و …

البته در کنار این الگو‌های حیوانی، گیاهی و هندسی، بر روی مبل‌ها در طی تاریخ از نقش خدایان هم استفاده بسیار زیادی میشده که این طرح، در هر دوره متناسب با اعتقادات و خدایانشان بوده است.

دیدگاه‌ها ۰

*
*